• October 20, 2024
  • استراتژی توسعه بازار از نگاه دکتر میثم شکری ساز

    استراتژی توسعه بازار از نگاه دکتر میثم شکری ساز

    طبق صحبت های دکتر میثم شکری ساز استراتژی توسعه بازار یک طرح تجاری برای افزایش فروش محصولات یا ارائه خدمات موجود در یک بازار جدید است. این استراتژی مستلزم یافتن گروه ها جغرافیایی یا مصرف کننده ناب و کشف نشده و راه اندازی طرح توسعه بازار برای هدف قرار دادن آنها می باشد.

    استراتژی توسعه بازار رویکردی کم خطر است و به شما کمک می کند تا محصول فعلی خود را در بازار های جدید ارائه دهید. از سوی دیگر، توسعه بازار و توسعه محصول رویکردی همراه با چالش های قابل توجه می باشند؛ زیرا به معنای توسعه محصولات و خدمات جدید در بازار های جدید و ناآشنا هستند.

    از نگاه دکتر میثم شکری ساز اگرچه هیچ استراتژی خوب یا بدی وجود ندارد، اما برخی از استراتژی ها برای موقعیت تجاری شما مناسب نیستند؛ زیرا تمام محصولات و کسب و کار ها زمینه های منحصر به فرد خودشان را دارند.

    در این مقاله موارد مهم زیرا ارائه می شوند:

    • استراتژی توسعه بازار چیست و چگونه می توان به آن دست یافت؟
    • مرور مراحل کلیدی ایجاد توسعه بازار و توسعه محصول موثر
    • مزایا و معایب طرح توسعه بازار

    استراتژی توسعه بازار چیست؟

    از دید دکتر میثم شکری ساز استراتژی توسعه بازار یک طرح جامع است که کسب و کار ها برای شناسایی و رفع نیاز های مشتری، افزایش تقاضا برای محصولات یا خدمات خود و دستیابی به رشد سود آور در بازار از آن استفاده می کنند. رویکرد توسعه بازار را می توان برای معرفی یک محصول یا خدمات خاص در یک منطقه جغرافیایی یا کل بازار طراحی کرد.

    ۶ گام کلیدی برای طرح توسعه بازار پر رونق

    یک استراتژی توسعه بازار ایده آل همیشه ماموریت گرا و داده محور خواهد بود.

    ۶ گام کلیدی برای پلن توسعه بازار پر رونق.

    1. کسب و کار و محصول خود را بشناسید

    طبق نظر دکتر میثم شکری ساز آموزش تحقیق و توسعه بازار ابتدا به شناخت کامل محصول و خدمات اشاره می کند. این مرحله از نظر فنی مرحله صفر یعنی یک پیش نیاز است. در حقیقت قبل از ورود به بازار های جدید مطمئن شوید که دقیقاً در کجا ایستاده اید.

    مخاطبان خود را (از طریق تحقیقات کمی و کیفی) بشناسید، مشخص کنید که چه چیزی شما را متمایز می کند و دلیل اصلی اینکه مشتریان تان با شما همراه می شوند و به سمت رقابت تان نمی روند را به دقت بررسی نمایید. تیم، وضعیت مالی و اهداف خود را بشناسید.

    گام های بعدی

    • فرصت پژوهی

    در آموزش تحقیق و توسعه بازار با راه های متعددی برای بررسی یک بازار جدید آشنا خواهید شد. معمولاً این بازار بزرگترین مجموعه از مشتریان بالقوه است، با این حال در استراتژی توسعه محصول به دنبال مهم ترین فرصت ها باشید نه بزرگترین بازار ها.

    از زبان دکتر میثم شکری ساز ساده ترین راه برای تحقیق در مورد فرصت های رشد این است که با تلفیق داده های خود (تقسیم بندی مخاطب، مزیت رقابتی یا نقاط قوت اهدافتان) و با بازار های جدیدی که می توانید وارد شان شوید کارتان را آغاز کنید. می توانید بر اساس مخاطبان مشابه یا شکاف موجود در بازار برای ارائه راه حل بکر وارد این بازار ها شوید.

    برخی از راه ها برای تحقیق در مورد فرصت های رشد کسب و کار عبارتند از:

    راه هایی برای تحقیق در مورد فرصت های رشد کسب‌ و کار.

    • شناسایی مخاطب هدف: در طرح توسعه بازار پس از تجزیه و تحلیل دقیق ICP (نمایه مشتری ایده آل)، مشاهده رفتار مشتری و بررسی تجزیه و تحلیل خود باید مخاطب بعدی خود را شناسایی نمایید. چالش ها، انگیزه ها، جمعی ‌شناسی، تقسیم بندی ذهنیت و پس زمینه شخصیت ها را به‌گونه ای قاب بندی کنید که به راحتی علاقۀ خود را به محصول شما نشان دهند.
    • نقشه مزیت رقابتی: اکنون که می دانید مشتری بعدی شما چه کسی می تواند باشد، زمان آن فرا رسیده است که بیاموزید کجا آنها را پیدا کنید و انتخاب یا جایگزین فعلی آنها (یعنی رقیب شما) کیست. این تجزیه و تحلیل در توسعه بازار و توسعه محصول به شما کمک می کند تا مزیت رقابتی خود، نقاط تماس رقابت و آمیخته بازاریابی را شناسایی کنید و مزیت رقابتی و دارایی های قوی تان را تعیین نمایید.
    • استراتژی بازاریابی ارزش افزوده: ارائه محصولات یا خدمات خاص با ویژگی های جدید به همان مخاطبان یا به بازار های جدید اهمیت چندانی ندارد، بلکه بهترین رویکردی که می توانید در استراتژی توسعه بازار اتخاذ کنید ارائه ارزش به مخاطبان است.
    طرح توسعه بازار

    سایر گام ها برای استراتژی توسعه بازار

    • اهداف و مقاصد روشنی داشته باشید

    در اتخاذ استراتژی توسعه محصول اهداف روشنی را برای خود (و تیم تان) تعیین کنید. این امر باعث می شود تا در بازار هایی متمرکز شوید که متناسب با نیاز های شما هستند.

    مهم نیست اهدافتان چه چیزی می باشند، بلکه باید محصول و تجارت خود را به طور مداوم با نیاز های متغیر مخاطبان خود تطبیق دهید. البته این کار را کاملا هوشمندانه انجام دهید.

    • اقدامات خود را اولویت بندی کنید و منابع را تخصیص دهید

    ایجاد و راه اندازی استراتژی توسعه بازار برای همسویی اولویت ها با اهداف و مهارت ها و سرعت تیم امری ضروری می باشند.

    در طرح توسعه بازار داشتن تاکتیک های عالی امری حیاتی می باشد، اما نکته کلیدی این است که بر روی اهدافتان متمرکز باشید و همچنان که در حال پیشرفت در کسب و کار تان هستید با شرایط جدید خود را وفق دهید و اقدامات را با توجه به منابعی که می توانید اختصاص دهید اولویت بندی کنید.

    این امور به شما کمک خواهند کرد تا به جای داشتن سرعت آشفته بر اساس نوسانات بازار با یک سرعت پیش بینی کننده پیش بروید.

    • توسعه بازار و توسعه محصول با تاکتیک هایی که متناسب با بازار جدید هستند

    در آموزش تحقیق و توسعه بازار خواهید آموخت که یک محصول عالی و یک تیم شگفت انگیز برای حمایت از پذیرش بازار جدید به بازاریابی نیاز دارند. راه های مختلفی برای اجرای طرح توسعه بازار وجود دارند. با این حال، فرض کنید قصد دارید کسب و کار خود را در بازار های دیگر توسعه دهید.

    در آن صورت، اولین گام ها برای آمیخته بازاریابی و نقاط تماس باید نشانه های بومی سازی، مؤلفه های فرهنگی، رفتارها، تقسیم بندی ذهنیت و مهم تر از همه ارتباطات واضح را پوشش دهند تا به شما بگویند که محصول شما چگونه می تواند برای کار یا اقدامات آنها ارزش آفرینی کند.

    این مطلب ادامه دارد…